Warmerdammetjes in de winter - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Lars en Tatiana Warmerdam - WaarBenJij.nu Warmerdammetjes in de winter - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Lars en Tatiana Warmerdam - WaarBenJij.nu

Warmerdammetjes in de winter

Door: Tatiana

Blijf op de hoogte en volg Lars en Tatiana

12 November 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Nou de winter is begonnen in Edmonton hoor. En niet geleidelijk vam 15 naar 10 naar 5 naar 0....nee, de ene dag was het nog 10 graden en prompt de week erna gingen we meteen naar flink onder 0 en met sneeuw.
Vlak voordat het echt koud werd besloten we nog eens terug te gaan naar Jasper. Het is zo mooi daar en, voor Canadese begrippen, best dichtbij (4 uurtjes rijden). Ik kon dan ook meteen mijn nieuwe camera aan het werk zetten.
Toen we net naar Vancouver verhuisd waren, heb ik een mooie camera gekocht. Gelukkig met een extra verzekering erop, want niet lang nadat ik hem had vond ik dat de foto's wat wazig waren. Ik dacht eerst dat het aan mij lag en dus bracht ik hem weg voor een schoonmaakbeurtje. Wellicht dat de sensor oid wat vies was, maar toen de camera na 1,5 maand eindelijk terug kwam, was het probleem nóg erger! Direct weer terug gebracht en ze hadden de autofocus vervangen. Het probleem leek even te zijn verholpen, maar toen papa en mama er waren en ik de camera in Banff en Jasper wilde gebruiken en mijn foto's met die van papa vergeleek was het duidelijk dat het probleem zeker nog niet verholpen was. Mijn telefoon maakte betere foto's dan mijn dure camera!
Ik had me inmiddels ook in geschreven voor een fotocursus (een kado van Lars voor mijn verjaardag nog) om zeker te maken of het probleem echt niet bij mij lag. Na die cursus en het testen van andere lenzen op mijn body was het duidelijk dat er echt iets mis was.
De jongen in de winkel erkende het probleem, maar hij moest hem toch nog eens opsturen, want pas na 3 reparaties zou ik in aanmerking komen voor een vervangende camera (hoera voor de extra verzekering die ik heb genomen!). Toen ik mijn camera ging halen gaven ze aan dat ze weer de autofocus hadden vervangen en natuurlijk was het probleem ook nu weer niet verholpen. Ik mocht de camera vervangen. Na lang wikken en wegen voor de iets duurdere vervanging gegaan, dan maar bij betalen. Maar toen ik de camera ging bestellen hoefde ik helemaal niets bij te betalen. Wat een service! Voor de zekerheid toch maar weer een verzekering erbij gedaan ;)

Maar de camera mee en wij in de auto voor een weekendje Jasper. Na een uur of 2-2,5 rijden zie je de Rockies in de verte al opdoemen. Het was een wat grauwe dag, maar de zon scheen duidelijk in de Rockies waardoor de met sneeuw bedekte bergen prachtig afstaken tegen de grauwe lucht. Ook nu weer was het prachtig om hier te rijden. Er lag, sinds ons laatste bezoek, nu sneeuw op de bergen en de zon scheen, wat prachtige plaatjes oplevert. We hadden gezien dat er een niet al te lange wandeling was rond Annette Lake, dus besloten die meteen te doen, want er stond regen gepland voor later die middag. Het trok ook al wat meer dicht, maar dat maakte de makkelijke wandeling niet minder mooi. En na de eerste foto's met mijn nieuwe camera, was ik helemaal ene gelukkig mens. Wat een verschil! En mijn plezier in fotograferen kwam meteen weer terug!
Naast Annette Lake ligt Edith Lake. Daar wilde we ook omheen lopen, maar terwijl Lars en ik op de kaart aan het kijken waren, besloot Fedya zijn stok te pakken die halve meter van de kant af lag...... dat gooide ons plan dus letterlijk in het water. Fedya natte schoenen en sokken, dus op naar het hotel. Moeders had geen extra schoenen gepakt, dus moesten we op zoek naar een kinderschoenenwinkel. Dat was nog niet gemakkelijk! Uiteindelijk gelukt, dus voor de volgende keer hebben we extra warme én waterdichte schoenen!

De volgende ochtend was het al een stuk kouder maar we besloten om de SkyTram Whistlers Peak op te nemen. We hadden geluk, want het was de laatste dag van het seizoen!
Bovenop de berg was het nog een stuk kouder, maar het uitzicht was fantastisch! Je kon zelfs Mount Robson zien, die normaal gesproken in wolken bedekt is of het is te bewolkt.
Je kunt, wanneer je eenmaal boven bent, nog een stuk naar boven hiken, naar de top van de berg. Helaas vonden de kindjes het allemaal een stuk minder fantastisch en toen we bijna boven bij de top waren, hadden we 2 krijsende kindjes, dus zijn we omgedraaid. Het was ook echt wel erg koud.
Snel weer naar beneden en terug naar Edmonton. We hadden nog een lange rit voor de boeg namelijk.
Heerlijk om zo een weekendje er even uit te zijn. Je moet er wel een stuk voor rijden, maar dat is het dubbel en dwars waard.
Ik zal proberen wat foto's te uploaden die ik heb gemaakt.

Eenmaal terug in Edmonton begon de winter ook hier en is het 's nachts vaak al -14 of erger en overdag ook minstens -6 en dit is nog maar het begin! Ik moet toegeven het is koud, maar niet zo guur (waterkoud) als we in NL gewend zijn. De zon schijnt ook vaak, wat het dragelijker maakt, al is het alleen maar om de prachtige plaatjes die dat oplevert met de sneeuw overal. En niet te vergeten een Isi die de sneeuw toezingt vanachter het raam. She just looooooves the snow! Laatst sneeuwde het letterlijk sneeuwvlokjes...losse sneeuwvlokjes. Het leek echt alsof er diamantjes door de lucht dwarrelde, want de zon scheen ook. Prachtig! Ik heb geleerd dat dit champagne poeder heet en dat dit komt omdat de lucht zo droog is hier. Volgende keer maar naast Isi in de tuin gaan staan met mijn mond open ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lars en Tatiana

Omdat Larsin 2015 een baan heeft aangenomen in Vancouve,r Canada hebben we besloten voor een vooralsnog onbepaalde tijd daar te gaan wonen. Hier lees je dan ook onze avonturen die we meemaken in dit prachtige land.

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 106499

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2015 - 30 November -0001

Ons Canada avontuur

Landen bezocht: