Warmerdammetjes op vakantie - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Lars en Tatiana Warmerdam - WaarBenJij.nu Warmerdammetjes op vakantie - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Lars en Tatiana Warmerdam - WaarBenJij.nu

Warmerdammetjes op vakantie

Door: Tatiana

Blijf op de hoogte en volg Lars en Tatiana

16 Augustus 2016 | Canada, Vancouver Island

Het voelt een beetje als een vakantie in een vakantie voor mij, maar voor Lars is dit zijn lang naar uitgekeken vakantie.

Bijna een jaar geleden kwamen we hier aan en is Lars direct aan het werk gegaan en naast een dagje vrij hier en daar heeft hij nog geen echte vakantie gehad.

Omdat augustus een maand is vol jubilea voor ons hebben we besloten om in de week van Lars zijn verjaardag weg te gaan. Het is helaas ook hier hoogseizoen, maar dat mag de pret niet drukken. We hebben een camper geboekt voor een week en via de sunshine coast willen we naar Vancouver Island gaan. Onze planning is op zijn zachts gezegd strak te noemen, maar we willen dan ook zovele mogelijk zien in een korte tijd. Misschien iets te veel.

Na een belletje naar het verhuurbedrijf van onze camper kunnen we deze gelukkig 2 uur eerder ophalen, anders was het al de vraag of we überhaupt de ferry naar de Sunshine Coast zouden halen.

Die 2 uurtjes kwamen als geroepen want het inladen van de camper kostte toch meer tijd dan verwacht (en dan toch nog de helft vergeten!)

Uiteindelijk zitten we bepakt en bezakt om 2 uur in de auto naar Horseshoe Bay vanwaar de ferry naar de Sunshine Coast gaat. De Sunshine Coast is het stuk van het vasteland dat tegenover Vancouver Island ligt en dat toch alleen met de ferry bereikbaar is. Dat geeft je Hetzelfde gevoel hadden we toen in het Ceder Gebergte zaten in Zuid-Afrika, alleen wel meer in de bewoonde wereld en vooral een stuk groener! Maar de stilte en de heldere sterrenhemel 's avonds (geen lichtvervuiling!) waren hetzelfde! 's Avonds met de eigenaar en zijn vrouw (nederlands) aan het kampvuur en het vakantiegevoel was compleet..... Totdat de Sunshine Coast opeens veranderde in No-Sunshine Coast en het begon te regenen! Gelukkig konden we tussen de buien door wel naar buiten, wat vooral voor Isi een feest was met al die plassen.

Maandag hebben we de ferry naar Saltery Bay genomen om langzaam door te rijden naar Powell River vanwaar de oversteek naar het Eiland zouden nemen. Gelukkig brak het zonnetje door en konden we op het dek de prachtige oversteek ervaren.

Eenmaal op het Eiland zijn we richting het noorden gereden, naar Campbell River. Daar hadden we een prachtige campsite in het bos en hadden we al gauw aanspraak van onze Nederlandse buren! Hier zijn we eigenlijk te kort geweest om echt te gaan rondkijken, dus we moeten hier zeker nog een keer naar toe terug.

De volgende dag hebben we rustig aan opgestart, ondanks de lange rit die we voor de boeg hadden. We zouden naar de andere kant van het Eiland rijden, naar Tofino. Wat een immens prachtige rit was dat!! Het enige dat ik niet begrijp is dat er geen goede plekken zijn onderweg waar je kan stoppen om van het uitzicht te genieten. Alsof ze al genoeg moois hebben om naar te kijken (is ook wel, maar toch). Had het graag gedeeld, maar dat gaat dus niet...

Tofino ligt op het puntje van een schiereiland en is dus omringd door water. Het staat vooral bekend om de walvis tours die hiervandaan vertrekken maar ook om het surfen. Mij deed het vooral aan Costa Rica denken. Het regenwoud, het mooie strand van Long Beach en de bergen.

We hadden een campsite naast het vliegveld waar we 2 nachten hebben gestaan. ’s Ochtends vooral heel mistig en naarmate de zon doorbrak werd het een stuk minder. Vanuit de camper zagen we de kolibries vliegen en van de bloemen smikkelen. Zo gaaf!

Omdat Fedya nog zo klein is zijn we niet op een walvistour gegaan, maar hebben we lekker rondgestruind in Tofino en de middag doorgebracht op Long Beach. Echt een perfecte dag om Lars zijn verjaardag te vieren.

Tegen het eind van de middag rolde de mist weer aan land en zijn we terug gegaan naar de camper en heeft Isi nog heerlijk met de kindjes van onze buren gespeeld. Leuk om te zien hoe makkelijk ze vrienden maakt en zich goed redt in het Engels.

Donderdag zijn we vroeg vertrokken richting Victoria, omdat we onderweg nog een aantal stops gepland hadden. Onze eerste stop viel al snel in het water, want we wilden bij Cathedral Grove (een bos met enorm hoge bomen) stoppen, maar daar was het zo druk, dat we niet konden parkeren. Daar moeten we dus nog een keer naar terug!

Door Coombs, wat bekend staat om een winkel/supermarktje/restaurant waar er geitjes op het dak wonen. Fantastisch voor Isi, dus daar gestopt voor lunch. Snikhete dag die dag, dus gauw weer in de auto naar een nieuwe camping. Lars had online wel iets gevonden en toen ik belde of ze plek hadden, was dat gelukkig ook zo. Geen idee wat of waar, maar we zouden een oceanview plek krijgen, dus hopelijk een “bietsjhhh” voor Isi om op te spelen.

Niets was minder waar, want toen we aan kwamen rijden, reden we zowat het strand op om op ons plekje te komen….wauw!! En met als klap op de vuurpijl Mount Baker aan de voerkant. Wat een reus!

Met het klaarzetten van de camper en alle spulletjes hoorde we ook nog dat er orka’s in de baai zwommen. Lang turen door de zoomlens zag je inderdaad af en toe een vin boven water! Balen dat we de volgende dag de boot terug naar het vasteland moesten nemen.

De volgende ochtend werd ik wakker van de opkomende zon door de voorruit van de camper. Ben snel opgestaan en heb wat foto’s kunnen maken. Wat een prachtig plekje! Daarna ontbeten in het zonnetje met uitzicht op zee met mijn 2 aapjes….heel veel beter wordt het niet :)

We zijn rustig aan naar Victoria gereden – de hoofdstad van British Columbia. Hele warme dag en het koste wat moeite om met zo’n grote camper een goed parkeerplekje te vinden. Ijsje gegeten en wat rond gewandeld en toen zei Lars nog een mooi plekje te weten om even te lunchen. Het leek Sea Point wel, met het uitzicht van/op False Bay! Wat een afsluiting van de vakantie.

Daarna nog een prachtige overtocht tussen de Southern Gulf Islands door naar Tsawwassan en de vakantie was weer ten einde. Wat een mooie week - veel te kort, maar veel gedaan!

Ik weet niet of dat het lukt foto’s te uploaden omdat ik geen ruimte meer heb, maar zal proberen wat foto’s te deleten.

• 16 Augustus 2016 - 06:43

Tatiana:

niet alle foto's zijn zichtbaar bij het reisverslag, maar wel als je via ht menu -foto's- links klikt.

• 13 Oktober 2016 - 22:30

Dees:

Wauw ik heb weer een kijkje genomen ik jullie fantastische mooie Canada. Wat een mooie foto's en wat een heerlijke en mooie vakantie hebben jullie gehad. Nog steeds zo onwerkelijk dat jullie in dat landschap zitten. Blij dat ik hiervan mee kan genieten. Liefs Dees en knuffels aan de kleintjes