Warmerdammetjes op "zakenreis" - Reisverslag uit Drumheller, Canada van Lars en Tatiana Warmerdam - WaarBenJij.nu Warmerdammetjes op "zakenreis" - Reisverslag uit Drumheller, Canada van Lars en Tatiana Warmerdam - WaarBenJij.nu

Warmerdammetjes op "zakenreis"

Door: Tatiana

Blijf op de hoogte en volg Lars en Tatiana

26 November 2017 | Canada, Drumheller

Lars moet met enige regelmaat naar Calgary voor zijn werk. Zo ook afgelopen week. We hadden het er al een aantal keer over gehad dat we met hem mee zouden gaan, maar het kwam er maar niet van. Dit keer lukte het wel, mede doordat hij een afspraak op vrijdag had en we er dus een weekend aan vast konden plakken. Op donderdagavond zijn we heen gereden en onderweg in Red Deer (halverwege Edmonton-Calgary) een hapje gegeten.
De volgende dag moest Lars natuurlijk werken, maar gelukkig hadden ze in het hotel een zwembad en een gym, zodat ik me wel kon vermaken met de kindjes. Het was ook Black Friday en tegenover het hotel zaten wat winkels, dus als ik me echt verveelde konden we ons in de koopdrukte storten! Het zwemmen alleen al was een uitdaging met 2 kids natuurlijk. Fedya wilde eerst niet zwemmen en toen hij eenmaal door was, wilde hij telkens in het "grote" (en koude) bad (mimipoeoeoe - lees swimmingpool) terwijl Isi in het warme badje (whirlpool) wilde (ik trouwens ook!). En toen ik eruit wilde, wilden de kindjes natuurlijk er niet meer uit. Zo kom je de dag wel door natuurlijk....
Gelukkig kwam Lars om 5 uur thuis en zijn we een hapje gaan eten met zijn allen.

De volgende ochtend zijn we rustig aan opgestaan. Hadden al gauw een monteur in onze hotelkamer, want de avond ervoor was de badkamerdeur dichtgevallen, in het slot, en kregen 3 man met geen mogelijkheid open. In films lijkt het altijd zo makkelijk, haha! Gelukkig had de beste man al gauw het hele slot eruit gehaald en konden we verder met pakken. Op naar Drumheller!

Drumheller ligt op ongeveer 1,5 uur rijden vanm Calgary, in het oosten van Alberta. Het is the dinosaur capitol of the world en dat blijkt in alles. Daarover straks meer. De rit naar drumheller gaat door een ietwat glooiend landschap. Op een aantal boerderijen en soms een silo hier en daar was het vooral kaal maar met sneeuw bedekt land. Echt middle of nowhere. Toen we dan ook opeens een bordje zagen met Horse shoe Canyon waren nieuwsgierig genoeg om de afslag te nemen. Wat voor canyon kan hier in godsnaam zijn?! De verbazing was dan ook groot dat er nog geen 100 meter van de afslag een uitkijkpunt was over inderdaad een canyon. Niet zo groot als de Fish River of the Grand Canyon, maar zeker wel een canyon die je hier echt niet zou verwachten (net zo min als de Nederlanders die er foto's stonden te maken, haha!).

De aankomst in Drumheller is ook vreemd. Van het vlakke uitgestrekte landschap met niets, rij je opeens een bergachtig gebied in. De, niet zo hele hoge, bergen zijn gevormd door gletsjers. Het lijken soms wel olifantenvoeten. De foto's laten een beetje zien wat ik bedoel.

Door de hele stad staan ook dinosauriërs, in gekke kleuren geschilderd, op een motor, de hoogste ter wereld met een uitkijkpunt in z'n bek, noem maar op!
We zijn doorgereden naar het museum waar een hele hoop fossielen, botten en complete dino's zijn tentoongesteld. Vooral Isi was behoorlijk onder de indruk van die grote beesten en vond het stiekem best eng. Fedya keek zijn ogen uit en vond vooral de pluche dino, die hij kreeg bij de uitgang, het leukst.
Vanuit daar zijn we nog doorgereden naar de Hoo Doo's. Dit zijn een soort paddenstoelen van zand en klei, gevormd door erosie. We dachten echt een enorm veld te zien van deze torentjes, maar toen we aankwamen, was het echt heel klein! Gelukkig zijn ze beschermd nu, want voorheen kon iedereen er doorheen en bovenop klimmen wat ze niet echt ten goede kwam.

Gelukkig was het ook niet druk, want we hoorde iemand zeggen dat hij er 2 maanden terug was en dat er minstens 100 man rond liep en nu dus slechts 2 andere stellen. We hadden sowieso geluk, want het weer was fantastisch (voor Canadese winter begrippen) Zeker vanuit Edmonton waar het al een paar weken minstens -10 was en in Calgary was het zonnig en een tropisch 8 boven 0! En in Drumheller was het ook zonnig en 5.

Vanuit daar weer terug gereden, parallel aan de snelweg en meer in het achterland, wat ook weer waanzinnig was met de ondergaande zon. De leegte deed me denken aan Namibië, alleen wat kouder en iets meer begroeiing.

Al met al weer een mooie trip, die zeker voor herhaling vatbaar is tegen de zomer.